top of page


פרחים לאחר קציר
אריק קילמניק
תערוכת יחיד
אוצר: מיטל קילמניק
גלריה ע"ש אפטר-ברר, מרכז אמנויות מעלות-תרשיחא

ראש איש ציפור, אריק קילמניק, 2019-, צילום סטודיו דרור מילר,2020, פיסול בעץ.jpg

אריק קילמניק, ראש איש ציפור, פיסול בעץ. צילום: סטודיו דרור מילר

אריק היקר,

רציתי לספר לך על גינתי הקטנה בביתי החדש. את ימי שישי אני נוהגת לפתוח בשיטוט בה  ובהתבוננות בסובב אותה....

שלום מיטל,

אני יושב בגן שבביתי בירושלים וקורא את מכתבך. אני נזכר שכשבניתי את הבית לפני הרבה שנים הגן היה במצב גרוע ביותר... בעלי החיים נטשו את הגן המקולל ושירת הציפורים לא נשמעה...

 

תערוכה זו ראשיתה בימי קורונה. שיטוט במרחב הדיגיטלי הפגיש אותי עם הסיפורים הקצרים של אריק קילמניק. בלי לחשוב הרבה השבתי לו בסיפור שכתבתי ומסע ההתכתבויות בין הר מתת להר ירושלים החל.

 

אריק, שהקים את "סדנת ההדפס ירושלים" שהיא אחת מחמש הסדנאות המובילות בעולם, הוא צייר שניחן בכישרונות נוספים: טייס בעל יכולות הנדסיות, כותב סיפורים והוא גם דוד שלי.  

 

העבודות המוצגות בתערוכה שייכות לתקופת היצירה המאוחרת של אריק, בה הוא מיישם את מגוון כישוריו. הוא מרחף מבית המלאכה הקטן שבגינתו, אל סבך העצים, חובר לציפורים ולחרקים, טס מעל רחובות ירושלים אל בתי הקפה, שם, על גבי ניירות מוכתמים בקפה, הוא רושם, יוצר ומתאר את המציאות בתלת ממד. 

 

בשיטוטיו בירושלים אוסף אריק משטחי עץ גדולים משולי הדרך, מפרק אותם ומרכיב מחדש ליצירות אמנות. רישומי תכנון גדולים מגלים את כישוריו ההנדסיים ואת יכולתו לפרק דימויים לפרטים זעירים. 

 

רישומי החרקים והציפורים מצביעים על תודעה ערה שעולה מסיפוריו בהם הוא מאניש בעדינות משעשעת את התוכי החכם, החילזון חסר הבית ואת החתולה חסרת הרגל.  

 

התערוכה מאפשרת הצצה אינטימית על אריק האיש והאמן. על הקיר הגדול מוקרן סרט כמסמך אוטוביוגרפי שצולם על ידי נכדו המתאר את תהליך היצירה של גמל שלמה גדול ממדים. הטקסטים שעל הקירות מגלים את הרגישות של אריק כלפי הסובב אותו. בסיפורים, צמחים נרדמים ומתעוררים וחיות בריב ומדון מופרדות על ידיו באלגנטיות. באמצעות הסיפורים, הרישומים בשחור לבן נצבעים בצבעים ומהם עולה דיאלוג שקט והרמוני בין המילה הכתובה לדימוי המצויר.

 

החלק החותם של התערוכה מגלה את אריק כמשתעשע, מתלהב וסקרן. בבית הקפה הוא רוקם רעיונות של החייאת הדו-ממד ליצירות נעות. המשחקיות הילדית שוזרת מעגל חיים שלם המהדהד עבר היסטורי מתקופת מלחמת העולם השנייה ועד המציאות הפרטית והקולקטיבית הישראלית של תקופתנו.

אריק קילמניק, ללא כותרת,  רישום דיו  צילום סטודיו דרור מילר 2019.jpg

אריק קילמניק, ללא כותרת,  רישום דיו. צילום: סטודיו דרור מילר

5 אריק קילמניק, אלימות. 2019-  2020, רישום עיפרון, 170 152 צילום יואב רבן סדנת ההדפס ירושל

אריק קילמניק, אלימות, רישום עיפרון. צילום: יואב רבן, סדנת ההדפס ירושלים

11  אריק קילמניק, סוס, 2021, תצריב 76 106 צילום יואב רבן_.jpg

אריק קילמניק, סוס, תצריב. צילום: יואב רבן

bottom of page