top of page


מופע התקוממות הרובוטים
גיא בר אמוץ
תערוכת יחיד
אוצרת: סמדר קרן
מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן, קיבוץ אשדות יעקב מאוחד

7 - גיא בר-אמוץ, מופע התקוממות הרובוטים (ניירות מדברים זזים), 2022, מראה הצבה, צילום - דני

גיא בר אמוץ, מופע התקוממות הרובוטים, מראה הצבה, מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן, קיבוץ אשדות יעקב מאוחד (צילום: גיא בר אמוץ)

במופע התקוממות הרובוטים, חלק ראשון בפרויקט חדש של האמן גיא בר-אמוץ, המבקר נקלע למופע עתידני רב-ממדי מתוזמר היטב: ספקטקל ויזואלי-ווקאלי בו משמשים בערבוביה קטעי תיעוד של מחזה בימתי מבוסס טכנולוגיה רובוטית, מונולוגים ונאמברים מצולמים של חברי להקת פאנק-רוק אוונגרדי, ניירות זזים נושאי מסרים סמויים ודמויות רובוטיות ממשיות – מסכות מתוכנתות דמויות-אדם, שכמו יצאו ממסכי הווידיאו וקרמו עור וגידים בחלל עצמו להעלאת אירוע חי, ראוותני ובועט. אלא שמופע ההתקוממות, הוא מופע לא-קיים – הצעה בלבד לסדרת מופעים עתידיים לפני התהוותם, שגיבוריה הן מכונות אנושיות מתוכנתות המנבאות מראש את הכחדתן.

 

ההצבה מבוססת על שלושה פרויקטים נפרדים: אר.יו.אר, אדפטציה עכשווית ורב-תחומית לרגל מאה שנה לכתיבת המחזה R.U.R ("הרובוטים האוניברסליים של רוסום", 1921) מאת קארל צ'אפק – מחזה עתידני שהביא לעולם את המושג 'רובוט'; הדיקהדס, להקת רוק אקספרימנטלי שחבריה הם מסכות רובוטיות דמויות איברי מין זכריים; וניירות מדברים – מיצב מותאם חלל שבו גיליונות נייר גדולים מוזזים על ידי מנועים ויוצרים הקשרים משתנים למילים ולרישומים. שלושת חלקי המופע הם הצעה לסדרת מופעים קצרים שישווקו לאורך התצוגה וימומשו בסיבוב הופעות ארצי עם סיום התערוכה. כמו מרבית יצירותיו של בר-אמוץ, גם המיצב הנוכחי הוא מערכת אמנותית טוטאלית מבוססת טכנולוגיה ומודעת לעצמה, העוסקת בשאלות אתיות ופנים-אמנותיות כבעלות פוטנציאל לשינוי. אלא שהפעם, לראשונה, המוזיאון ישמש כשגריר-מיצג של אירוע חי, סוכן-מתווך למהלך שמחוצה לו. האם אכן בכוחה של הנוכחות החושית לייצר שינוי ולהפיח תקווה, או שכולנו חלק ממנגנון נשלט הפועל בכיוון אחד של השמדה עצמית בלתי נמנעת?

3 - גיא בר-אמוץ, מופע התקוממות הרובוטים (אר.יו.אר), 2022, מראה הצבה, צילום - גיא בר-אמוץ.j

גיא בר אמוץ, מופע התקוממות הרובוטים (אר.יו.אר), מראה הצבה, מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן, קיבוץ אשדות יעקב מאוחד (צילום: גיא בר אמוץ)

גיא בר-אמוץ (נ. 1967, קיבוץ מעברות, חי ויוצר בלונדון) הוא בוגר תואר ראשון בהצטיינות מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ירושלים ותואר שני מ- Goldsmith’s College בלונדון. עבודותיו הוצגו בתערוכות רבות בארץ ובעולם, בין השאר במוזיאון ישראל, במוזיאון הטייט בלונדון, במוזיאון תל-אביב, במוזיאון הסטדליק, בביאנלה של Kwangju, דרום קוריאה, בביאנלה של סידני, במומה Saitama, טוקיו ובמרכז לאמנות עכשווית ז'נבה. תערוכת יחיד שהציג ברוטשילד 12 בתל אביב נבחרה לתערוכת השנה על ידי עיתון הארץ (2011). 

 

בר-אמוץ נבחר על-ידי Artforum כ"אמן שיש לעקוב אחריו" וזכה במלגת דלפינה היוקרתית (2004) ובפרסים רבים נוספים. לאחרונה קיבל עבור הפרויקט החדש מענק ייחודי למחקר ולפיתוח מטעם מועצת התרבות האנגלית (Art Council of England). בנוסף לפועלו כיוצר בתחום האמנות הפלסטית, משתף בר-אמוץ פעולה כדרמטורג וכמעצב במה עם להקת תיאטרון התנועה הבינלאומית של יסמין ורדימון, בה הוא משמש גם כמנהל אמנותי שותף. הלהקה היא להקת בית של תיאטרון Sadler's Wells בלונדון והופעותיה מוצגות בתיאטראות מהחשובים בעולם.

6 - גיא בר-אמוץ, מופע התקוממות הרובוטים (דיקהדס), 2022, מראה הצבה, צילום - דניאל חנוך.jpg

גיא בר אמוץ, מופע התקוממות הרובוטים (אר.יו.אר), מראה הצבה, מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן, קיבוץ אשדות יעקב מאוחד (צילום: גיא בר אמוץ)

bottom of page